De keuze van een goede domeinnaam

Jouw weblog staat of valt met een goede domeinnaam. De domeinnaam is de naam van je weblog inclusief .nl of .com of een andere extensie. Het scheelt soms zelfs per extensie of een domeinnaam veel waard is. Daarover meer in deze post.

 

Allereerst begin ik bij de naam van je weblog. En dan niet de roepnaam maar de naam voor de .nl, .com of andere extensie waarop je domeinnaam eindigt. De naam moet pakkend zijn, niet te specialistisch en niet te generiek. Alhoewel ik eerder op deze weblog zei dat generieke namen het goed doen in Google zoekresultaten is een al te generieke naam ten eerste al vaak bezet (in de loop der jaren hebben handige jongens die domeinen al voor je neus weggekaapt) en de dekt ten tweede vaak niet de lading van je weblog. In het bijzonder is dit van toepassing op zogeheten nicheweblogs, weblogs die één of soms meerdere specifieke thema’s hebben.  Een al te generieke naam als bijvoorbeeld water.nl (die is al bezet) dekt niet de lading van een weblog over infrastructuur projecten die met water te maken hebben. Watereninfra.nl wellicht wel (en ik kan je alvast verklappen dat dat domein beschikbaar is!).

 

Waarom is het belangrijk een niet te generieke maar ook niet te specialistische naam te kiezen? Een meer specialistische naam als waterinfraprojectweblog.nl (ook beschikbaar) trekt weer minder zoekresultaten omdat zulke weblogs in de Google index vaak alleen bij hele specialistische zoektermen tevoorschijn komen. En op veel van die termen zoeken relatief weinig mensen. En nog minder mensen zullen op een website klikken dus dan is je rendement veel kleiner.

Dit betekent dat je hier een beetje tussen moet laveren. Bovendien kan een domeinnaam ook veel geld waard zijn als je deze doorverkoopt of wellicht zelfs samen met de website. Lege domeinnamen kun je het beste parkeren. Bij sites als deze kan dat je geld opleveren. Er wordt dan reclame op je pagina gezet en bij clicks verdien je geld. Let op: in tegenstelling tot Google Adsense (die alleen mag bij complete websites die aan de beleidsregels van Google voldoen) leveren louter vertoningen vaak geen geld op bij websiteparkingbedrijven. Je inkomsten zijn dus vaak nihil maar dit is soms beter dan een lege pagina of een pagina under construction. Het is wel belangrijk om je te realiseren dat Google websites die geparkeerd zijn pas iets later indexeert, dit heeft van invloed op de bezoekers in de beginperiode van je weblog.

 

Als je een domeinnaam wilt verkopen kan je een waardebepaling vragen. Waardebepalingen kijken niet alleen naar de naam van je domein maar ook de extensie. In Amerika en de rest van de westerse wereld, behalve misschien Nederland en Vlaanderen, is een .com domein veel waard. .com is een hele algemene extensie, veel gebruikt en goed in Google geïndexeerd. In Nederland kan een .nl domein ook veel waard zijn en natuurlijk in Vlaanderen een .be domein. Belangrijk is om de taal van je naam te laten aansluiten bij de extensie dus koppeling.com is niks waard maar clutch.com meer dan 25.000 dollar.

 

Ik denk dat ik voor nu even genoeg heb gezegd over de basis van het uitzoeken van een domein. De volgende keer heb ik het met je over handelen in websites en domeinnamen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>