Het kiezen van een onderwerp (deel 1)

In sommige situaties valt de naam van je domein samen met het onderwerp van je weblog. Vooral bij themaweblogs en nicheweblogs is dat zo. Maar sommige weblogs hebben een meer algemene naam. Daar kun je dan nog van alles mee en dat schept voor- en nadelen. In dit topic blog ik je bij over een verstandige keuze voor het onderwerp of de onderwerpen waarover jij gaat bloggen.

 

Ik geloof niet meer in weblogs waarover over van allerlei ongein wordt geblogd. Vroeger deden die het misschien wel leuk maar daarvoor moet je echt terug naar 2006. Het tijdperk dat mensen met witte sokken onder sneakers liepen, het Jezus-tijdperk zeg maar. In die tijd waren er veel minder websites (of wellicht wel meer kleine websites die samen een groot marktaandeel hadden) en kon je met slechte content nog goed scoren. Als ik soms denk dat ik als 13-jarige met een slechte blog over allerlei knipsels en plaksels gemakkelijk 80 unieke bezoekers (minus mijzelf) op een dag kreeg, dan was dat makkelijk binnenhalen.

 

Anno 2018 moet je echt van goede huize komen wil je meer dan 100 unieke bezoekers per dag scoren. Je zal moeten investeren in Search Enige Optimalisation (SEO) maar hier zal ik je in latere blogs meer over vertellen. Je moet ook goed in metatags investeren en je blog op van allerlei wijzen (vooral social media!) promoten. Ook daarover later meer. Maar waar ik nu op in ga is je inhoud. Die moet een rode draad bevatten anders weet een bezoeker niet wat hij of zij bekijkt. En als die elementaire vraag niet door de bezoeker (of potentiƫle bezoeker) beantwoord kan worden zal hij snel vertrekken (of gewoon weg niet op de link klikken). Het moet voor iemand binnen 10 seconden (liefst 5) duidelijk zijn in wat voor een categorie jouw weblog zit. Dit betekent nog niet dat de bezoeker alle ins and outs moet weten maar wel of de weblog over tuinieren gaat of een nieuwe technologie. De bezoeker moet een beetje de bandbreedte van de weblog weten, in welk domein zit de weblog.

 

Het kan helpen ook in je lay-out hiermee rekening te houden. Groene, organische templates bij tuinieren of seizoensgebonden onderwerpen willen helpen. Zwart-witte, meer abstracte templates logischerwijs bij weblogs over IT en technologie. Dit lijkt simpel maar wordt nogal eens verkeerd toegepast. En dat kan echt flinke hoeveelheden bezoekers schelen.

 

Zoals ik al zei zijn meer thematische, inhoudelijke weblogs de toekomst. Dit betekent niet dat je per se overal diep op in moet gaan. Enig amusement lokt vaak veel mensen. Maar als je inkomsten uit je weblog wil moet je soms afvragen of dat marketingtechnisch wel handig is. Amusementsrijke weblogs bereiken veel mensen maar door geringe inhoud zijn die snel weg. Hele inhoudelijke weblogs bereiken niet het grote publiek maar wel hun schare fans en die vertonen en klikken vaker op advertenties. Dat kan meer inkomen betekenen. Maar als je puur blogt omdat je dat leuk vindt is die vraag niet heel belangrijk.

 

De volgende keer zal ik je in het tweede deel van deze serie adviezen over grofweg twee soorten webloggers geven: degene die voor inkomsten bloggen (of althans voor een groot deel van hun reden dat ze bloggen) en de echte passionisten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>